IÑAKI AMURRIO, WeMake2D-ko zuzendaria
"Pizgarri fiskalak eta adimen artifizialaren garapena animazioaren sektorea bultzatzen ari dira Euskadin"
WeMake2D-ek lema sinple bat du, enpresako langileek lanerako sentitzen dutena oso ondo laburbiltzen duena: "we love to animate". Kalitate handiko animazioa eskaintzen dute film luzeetarako, telebistako serieetarako, komertzialetarako eta bideo marketinerako. Funtsean, pertsonaia gogokoenei bizia emateko edo zure ideiak irudi erakargarri bihurtzeko gaitasun bakarra dute. Eta ziurtatzen dute proiektu bakoitzak ikusizko narrazio erakargarria duela.
Iñaki Amurriok, Gasteizen dagoen enpresa honen zuzendariak, BDCCko Sendotze Programaren aldeko apustua egin zuen, produkzio-eremua indartzeko, irmotu beharreko alderdietako bat baitzen. Ordura arte bitartekari-lanak egin zituzten, betiere proiektu handiago baten makineriaren parte gisa. Orain, ordea, sinergiek fruituak eman dituzte eta beren produkzioak boskoitzen hasi dira.
Amurriok uste du Adimen Artifizialaren garapenak eta pizgarri fiskalek etorkizun bikaina bermatuko dutela animazioaren mundurako, ikus-entzunezko sektorearen barruan.
-
Animazioa maite duzuenez, mota guztietako formatuak lantzen dituzue edo zerbait zehatzagoa bilatzen duzue?
¿? -
Zer bilakaera izan du WeMake2Dk urteak igaro ahala?“ Bere garaian paperean lan asko egin nuen, baina laster birziklatzen hasi nintzen. Nahiko "background" teknologikoa daukat eta berehala hartu nuen digitala gustuko, baina ez dut 2Dko oinarri hori galdu, eta orain arte gehien eskatu digutena 2D animazio tradizionala da. Adibidez, Bob Esponjan animazioa bakarrik egiten aritu gara. Ez gara arduratu ez "clean up"-az (arrastoak garbitu), ez kolorez, ez ezer, animazio hutsa. Beti pentsatu izan dugu mertzenario-talde gisa. Orain arte ez dugu ekoizpen propiorik egin, guk zerbitzu bat ematen dugu. Ekoizpen baterako deitzen digute, gure lana egiten dugu, kobratu eta desagertu egiten gara.
-
Baina WeMake2Dn argumentuak dituzue zuen lanaz harro egoteko, ezta?“ Ilusiorik handiena produkzio garrantzitsuetarako lan egin izana da. Bob Esponja edo Tortugas Ninja bezalako show famatuetan lan egin dugu, eta iaz Tiny Toonsen denboraldi berrian aritu ginen lanean. Telesail hauetan beti duzu ilusioa tartean egotea, eta, azkenean, zureak egiten dituzu. Gero, lan handia egin dugu Dr. Platypus and Ms. Wombat estudio nafarrarekin, eta haiekin ere egin dugu iaz Goya sarietarako izendatu zuten film laburren bat. Baita filmak ere. Adibidez, orain izendatua dagoen pelikula baten storyboarda. Uste dut Goya sarietarako eta Kataluniako zinemako Gaudí sarietarako hautagaitzak ere badituela.
-
Ilusio berezia egin dien sariren bat?“ Iaz, "Amanece la noche más larga" film laburrerako animazioa egin genuen, Goya sarietarako izendatu zutena, eta "Hanna y los monstruos" filmarekin ere parte hartu dugu. Nahiko ezaguna izan den telesaila da, eta guk egin genuen storyboard osoa.
-
Nolakoa da gaur egun animazioaren sektorea Euskadin?“ Lehen baino hobeto dago. Nik uste dut beti izan dela biziraupen-sektore bat, ez da aberastu zaitezkeen sektore bat, baina orain ekoizpen gehiago daude. Ez dakit Euskadirengatik bakarrik den edo mundu mailan askoz ekoizpen gehiago daudelako, baina, egia esan, eduki-behar handiagoa dago eta alde guztietan hazten dira ekoizpenak, besteak beste, Euskadin. Orain, zerga-pizgarriekin, badirudi sektorea zertxobait gehiago mugitzen hasi dela.
-
Gero eta apustu handiagoa egiten da animazioaren alde pantaila handian?“ Beno, pantaila handia zure etxeko egongelako pantaila erraldoia dela ikusita, noski baietz, dena streaming-erako baitoa. Egiten dugun ia guztia Netflixentzat, Amazonentzat edo beste plataforma batzuentzat da. Zinema-areto tradizionalarena, beno, "Hanna eta munstroak" zinema-aretoetan egon da, han estreinatu da, baina, azkenean, guk egiten dugun lan gehiena telesailetarako da. Ez aukeratzen ditugulako, baizik eta horrela datorkigulako eta serie hauek azkenean plataformetan amaitzen direlako.
-
Euskadiko ikus-entzunezkoen sektorea, oro har, bultzada handia izaten ari da pizgarri fiskalen ondorioz. Hori animazioan ere nabaritu da?“ Gu beti aritu gara zinemarako eta telebistarako animazioan, baina urte batzuetatik hona animazio gehiago egiten ari gara marketinerako edo Interneteko bideoetarako. Pfizer edo Basic-Fit kanpainetarako lan egin dugu, dena Interneterako edo e-learning kanpainetara bideratuak. Herbeheretako produkzio-etxe batekin ere lan handia egiten dugu, ABN AMRO Bankurako e-learning egiten edo PwCrako sustapen-bideoak burutzen. Lehen ez zegoen horrelako animaziozko lanik, baina ondo etortzen zaizkigu hutsuneak betetzen dituztelako eta zinema eta telebistarako animazioa baino lan jarraituagoa delako.
-
Unikoko azken bi Goya sariak (Loop eta Unicorn Wars) mapan jarri dute Euskadin egiten den animazioa?“ Animazioa aspalditik lantzen da Euskadin, baina, esan bezala, biziraupenekoa zen. Sariengatik baino gehiago, pizgarri fiskalengatik mugitzen hasi da sektorea. Kanpoko enpresa batzuk dira, nazionalak batez ere, galdezka eta lurra haztatzen hasi direnak, baina ez dago ezer itxita, ezta gutxiago ere. Oraindik ez dago abian jarriko den proiekturik, horrek denbora beharko du. Kanaria Handian, adibidez, animazioaren industria handia dago, eta, orain, litekeena da proiektu batzuk hona etortzea egoera fiskalagatik.
-
Duela gutxi, WeMake2D BDCCren III. Sendotze Programan parte hartu zuen. Nolakoa izan zen esperientzia?“ Esperientzia bizia izan zen, lana delako. Zure lanaldiaren ondoren, programara joan eta zure orduak sartu behar dituzu, baina oso ondo etorri zitzaigun. Orain, Sendotze Programaren kontura ari gara garatzen. Mertzenario-talde hori izatetik armada erregularra izatera pasatzen ari gara. Enpresaren alderdi batzuk normalizatzen eta ikasitakoa eguneratzera eramaten saiatzen gara. Informazio asko da eta dena praktikan jartzea kostatzen da, baina, egia esan, produkzioa burutzen hasi gara. Geure produkzioren bat egiten hasteko asmoa dugu. Programari esker, kontaktuak egin ditugu eta guk ekoizpen propio bati aurre egiteko beharko genituzkeen pieza horiek aurkitu ditugu.
-
Beste sektore batzuekin sinergiak sortzeko aukera eman die? Zer proiektu sortu dira kontaktu-sarea handitzearen ondorioz?“ Gauzak motel doaz, baina dagoeneko bi pertsonarekin egin dugu lan eta biak nobedadeak dira guretzat. Batetik, Moonloop-eko Mónicarekin lankidetzan ari gara. Ondoren, Miguel Gómez Tejedorrekin ere hasi gara. Hasierako fasean dago, baina dagoeneko ari gara hitz egiten animazioko ikus-entzunezko proiektu bat sortzeko, orain arte egin ez dugun zerbait. Oraingoz berriketa besterik ez da, baina nork daki. Airean dauden proiektuak dira, baina egun batean eror daitezke.
-
Aurrerapen teknologikoek, AAren leherketak esaterako, garai onak iragartzen dituzte animazioaren sektorearentzat?“ Alde nago, nire esperientzia pertsonalarekin alderatzen dudalako. Paperaren mundutik nator, non animatzaile batek berak bakarrik egin baitzitzakeen astean 15 segundoko ekoizpena. Pentsaezina zen animatzaile batek zerbait osoa egin zezakeela, Flash teknologia (animazio digitala) agertu zen arte. Bapatean astean minutu bateko edo gehiagoko ekoizpena bakarrik egiteko aukera ematen zizun. AAk, inbertsio gutxiagorekin, produkzio on bat egiteko aukera ematen dizu orain, eta lehen produkzio hau egiteko aukerarik ez zuen jendeak aukera izango du, baliabide gutxiago behar dituelako. Oraingoz, gutxi erabiltzen ari naiz, esperimentalki. Baina esaten dizut badudala "background" nahiko teknologiko bat, eta programatzailea ere naizela. Orain ez dut ikusten azken produktu gisa, baina bai etorkizuneko laguntza gisa. Baliteke nik bakarrik, hemen etxean, film oso bat egitea? Talentu asko dago ezkutuan, eta lehen aukerarik ez zuen norbait orain gai izan daiteke produkzio bat egiten. Formatu berriak daude, eta jende asko kamera batekin eta irudimenarekin oso produktu ahaltsuak egiten ari dena.